05 mai 2023

Fullført emnekurs i skyting

Målselv Skytterlag har i en årrekke hatt et samarbeid med idrettslinja på Bardufoss Videregående Skole. Elevene på VG3 gjennomfører et såkalt emnekurs i skyting. Opplegget går over 4-5 uker hvor elevene lærer sikkerhet, trygg våpenbehandling og skyteteknikk. Skytterlaget fasiliterer skytebane, våpen og utstyr, og ikke minst instruktører. I år er det 30 elever som har gjennomført emnekurset, fordelt på 2 grupper. Hver økt går over 3 skoletimer.

Midt i en travel russetid hadde den ene elevgruppen i dag den siste gjennomføringen i emnekurset. Lærer Geir Jensen roser opplegget og samarbeidet med skytterlaget. -Skytesporten er litt annerledes enn de andre emnekursene vi er innom på idrettslinja. Skyting setter større krav til den mentale prestasjonen. Man får umiddelbar tilbakemelding på monitor om hvordan man har gjort det. Skyttersporten har en lang tradisjon her i Målselv så det er fint at elvene får lære litt om også denne sporten. Det er viktig at de lærer kyndig våpenbehandling. En del av elevene skal til høsten inn i førstegangstjenesten så noe av dette drar de sikkert nytte av der også. I faget «idrett og samfunn» har vi også lært mer om Det Frivillige Skyttervesen som organisasjon. Bardufoss videregående setter pris på at vi kan få til dette, og siden skytebanen ligger relativt nært skolen er det lett å få til rent praktisk.

Elev Maria Gystad er veldig fornøyd, og omtaler dette som det beste emnekurset. Det har vært passe med teori, og det har vært lav terskel for å spørre om hjelp under gjennomføringen. Hun er glad for at elevene har kunnet prøve skytesporten som en del av

Maria

skolepensumet. -Det har vært «sykt artig». Instruktørene har vært snille, flinke og hjelpsomme, og nesten som bestefedre for oss. De har gitt oss økende vanskelighetsgrad underveis og de fleste har opplevd økt mestring. Jeg har lært masse og tar noe av dette med meg når jeg til høsten skal inn i førstegangstjenesten. Nå kan jeg mer om skytesporten og hva den har å by på, sier en fornøyd Maria Gystad.

Målselv Skytterlag er glad for å kunne gi dette tilbudet til elevene ved idrettslinja. Aktiviteten er godt i tråd med DFS sin formålsparagraf og samfunnsoppdrag. Vi har benyttet det samme opplegget som for skyteskole. Siden kurset har foregått på dagtid har instruktørene vært en ivrig og entusiastisk gjeng med pensjonister. Med mange tiårs erfaring som skyttere har de mye å lære bort til kommende generasjon, og finner det givende å innvie nye ungdommer i skytesportens gleder.

Emnekurset ble avsluttet med en uhøytidelig konkurranse, og i denne puljen var det Erling Lygre Edvardsen som vant med 189 poeng etter 20 tellende skudd. Det ble som hør og bør delt ut premie til de 3 som havnet på pallen.
Målselv Skytterlag takker Bardufoss Videregående Skole for samarbeidet i år, og vi retter også en stor takk til Johannes, Sveinung, Tore, Tore Knut, Leiv Ivar og Øystein som har stått på som instruktører.

Elever på pulje 2, lærer og instruktører

Johannes gir kyndig instruksjon